Skip to content
  • Testy sprzetu
  • Poradniki dla gitarzystów
  • Wzmacniacze gitarowe
  • Recenzje gitar
  • Świat gitary
  • Poradniki dla muzyków
  • Warsztaty gitarowe
  • Kompedium strun
  • Portal perkusyjny
  • Jak działa mikrofon?
  • Akcesoria gitarowe

Blog muzyczny

trochę więcej o muzyce

  • News
  • Poradnik
  • Wywiady
  • Toggle search form

Uaktualnienie treści podstawowych pojęć

Posted on 21 marca 201821 marca 2018 By Śpiewnik Gitarowy

Terminologia dotycząca akordyki powstała dawno dawno temu. A jednak, od chwili jej zaistnienia nie weryfikowano trafności poszczególnych określeń wobec zmieniających się realiów harmonicznych. Uznano za bardziej właściwe korzystanie z pojęć powstałych wcześniej niż ich uaktualnianie kosztem zarzucania tradycyjnych znaczeń. Niestety, idea ta przyniosła w praktyce zdecydowanie więcej szkody niż pożytku. O akordach mówi się same truizmy mając świadomość, że dotyczą one wyłącznie zamierzchłych czasów. Nie godząc się dłużej z tym stanem rzeczy, dokonujemy poniżej korekty części stereotypów harmonicznych, zgodnej z naszym, prywatnym postrzeganiem ich rzeczywistego statusu, a do każdej definicji słownej dołączamy przykład nutowy.

Harmonia jest elementem muzyki tworzonej z dźwięków, wyrażanej współbrzmieniami. Istnieje w każdej muzyce wielogłosowej (konstruowanej w systemie naturalnym lub temperowanym) ale może podlegać świadomemu kształtowaniu wyłącznie w systemie temperowanym. Akordami nazywamy współbrzmienia składające się z co najmniej dwóch składników, powstałe w ramach systemu temperowanego z materiału dźwiękowego skal. Akordami pełnoskalowymi nazywamy współbrzmienia zbudowane z wszystkich dźwięków danej skali. Akordami niepełnoskalowymi nazwami współbrzmienia zbudowane z części dźwięków danej skali. Akordy różnią się budową, tzn. ilością składników je stanowiących i wielkościami interwałów oddzielających te składniki. Zasadniczą postacią akordu nazywamy jedną z jego możliwych form, w której wszystkie składniki uszeregowane są w interwałach tercjowych lub ich wielokrotnościach, np. trytonach, kwintach, sekstach. [Jest ona najłatwiej przyswajalną w odbiorze konstrukcją danego akordu – alikwoty składników wywołują najmniejszą ilość dudnień spośród możliwych zestawień.]

Przewrotami akordu nazywamy wszystkie jego możliwe postaci oprócz zasadniczej. Akordami pełnymi nazywamy współbrzmienia w postaci zasadniczej, w których występują same tercje pomiędzy jego składnikami. Akordami niepełnymi nazywamy współbrzmienia w postaci zasadniczej, w których pomiędzy jego składnikami występują tercje i jej wielokrotności. Piotr Kałużny Akordami wewnętrznymi nazywamy współbrzmienia będące członami akordu pełnoskalowego. [Tylko takie akordy rozpatruje teoria harmonii klasycznej.] Akordami zewnętrznymi nazywamy współbrzmienia będące różnymi
akordami pełnoskalowymi lub członami tych akordów. [Takie pojmowanie akordów występuje w praktyce improwizacyjnej.] Akordami durowymi nazywamy współbrzmienia, które sprowadzone do postaci zasadniczej zawierają interwał tercji wielkiej pomiędzy dwoma najniższymi składnikami. Akordami molowymi nazywamy współbrzmienia, które sprowadzone do postaci zasadniczej zawierają interwał tercji małej pomiędzy dwoma najniższymi składnikami.

Akordy w przebiegach muzycznych pełnią dwojakie funkcje: toniczne lub dominantowe. Akordami tonicznymi nazywamy współbrzmienia niewymagające neutralizacji swego potencjału napięciowego; ewentualna neutralizacja następuje w procesie redukcji własnych składników. [W przebiegach muzycznych mogą nimi być wszelkie akordy za wyjątkiem durowych z septymą małą.]
Akordami dominantowymi nazywamy współbrzmienia zawierające potencjał napięciowy odczuwany jako wymagający neutralizacji; ewentualna neutralizacja następuje w następstwie pojawienia się akordu,
przynależącego do tonicznych. [W przebiegach muzycznych są nimi zawsze akordy durowe z septymą małą, mogą nimi być też pozostałe za wyjątkiem durowych z septymą wielką.] Kadencją nazywamy następstwa akordów tworzących samodzielną myśl harmoniczną – skończoną lub nieskończoną. Kadencją finalną nazywamy następstwa akordów tworzących samodzielną myśl muzyczną kończącą daną kompozycję lub jej część.

Piotr Kałużny

Poradnik

Nawigacja wpisu

Previous Post: Trzy mało radosne uwagi związane z aranżowaniem muzyki
Next Post: Jak mógł przebiegać proces narodzin harmonii w muzyce

Related Posts

Partytura, fot. Peter Tambroni/Shutterstock.com Co to jest partytura? – Rozwiewamy tajemnice muzycznych zapisów Poradnik
Co to jest śpiewnik? Co to jest śpiewnik? Poradnik
Gama C-dur, solmizacja Gama C-dur – zapis nutowy Poradnik
Jak mógł przebiegać proces narodzin harmonii w muzyce Poradnik
Grupa ludzi grająca na instrumentach muzycznych Jak wygląda gama C-dur na pięciolinii? Przewodnik z nutami do druku Poradnik
Trzy mało radosne uwagi związane z aranżowaniem muzyki Poradnik

Tagi

cała gama c-dur gama c-dur na pięciolinii gama c-dur na pięciolinii do druku gama c-dur nuty gama c-dur podpisana gama c dur grafika Kosa Michał Łapaj Robert Janson Warszawskie Combo Taneczne śpiewnik śpiewnik festiwalowy śpiewnik harcerski śpiewnik kościelny śpiewnik piosenek patriotycznych śpiewnik zespołu muzycznego

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Testy sprzetu
  • Poradniki dla gitarzystów
  • Wzmacniacze gitarowe
  • Recenzje gitar
  • Świat gitary
  • Poradniki dla muzyków
  • Warsztaty gitarowe
  • Kompedium strun
  • Portal perkusyjny
  • Jak działa mikrofon?
  • Akcesoria gitarowe

RSS Akordy.com.pl

  • Najlepsze riffy gitarowe wszechczasów – TOP lista
    W sferze muzycznej, riffy gitarowe odgrywają fundamentalną rolę, kształtując kompozycje, które zyskały niezapomniane miejsce w historii rocka i popu. Ich… Artykuł Najlepsze riffy gitarowe wszechczasów – TOP lista pochodzi z serwisu Akordy.com.pl.
  • Interwał muzyczny – co to jest? Rozwiązanie krzyżówki, definicja
    Poznaj definicję interwału muzycznego, rozwiązuj interwał krzyżówka i odkrywaj, interwał co to znaczy w teorii muzyki. Zrozum rodzaje interwałów. Artykuł Interwał muzyczny – co to jest? Rozwiązanie krzyżówki, definicja pochodzi z serwisu Akordy.com.pl.

Copyright © 2025 Blog muzyczny.

Powered by PressBook Grid Blogs theme